BLEKINGE BÅTFÖRBUND

Ungdomsverksamhet i BBF

SJÖSPORTLÄGER.

Bilden är från ett tidigare sjösportläger i Blekinge skärgård.

BBF:s Sjöportläger 2014.

2014 års läger avhålls på Marinens fritdsläger, Skönstavik i Blekinge skärgård, v 30.

Denna sida kommer att kompletteras efter hand planen fortskrider.

Din båtklubb har ansökningshandlingar för Dig.
Går att beställa via e-post men finns även här.
Ansökningen skall skickas till BBF:s kansli senast den 31 maj.
Missa inte tillfället att vara med.

Vad är ett sjösportläger ?

Jo, det är ett läger där man får lära sig att segla, köra motorbåt, slå knopar mm. Seglar gör Vi med mindre segel- och  motorbåtar i huvudsak med utombordare. Dagarna ägnar Vi åt segling och motorbåtskörning. På kvällarna har Vi teorilektioner bl.a. i navigation, allemansrätten, väjningsregler och även kanotpaddling. Rätt och vett på sjön är temat för Vårt läger. En dag packar Vi ihop oss i båtarna och ger oss iväg på en utflykt. Besök av flygvapnets räddningshelikopter och sjöräddningssällskapet brukar vara uppskattade besök. På lägret har de ungdomar som är fyllda 14 år möjlighet att ta Rorsmansmärket, som visar att man har grundläggande kunskaper i navigation och att manövrera en båt. Lägret är öppet för ungdomar i åldern 11 - 15 år och deltagaravgiften: 1800 kr/deltagare och 900 kr/miniledare. För de ungdomar som genomgått steg 1 och 2 i BBF:s utbildning till ungdomsledare finns möjlighet att genomgå det 3:e och sista steget till “färdig” ungdomsledare, under lägerveckan. Tiden för lägerveckan brukar ligga i juli alt första veckan i augusti. I samband med bekräftelse, kommer inbetalningskort tillsammans med utrustningslista. Avgiften betalas in på BBF:s bankgiro 5416-8745, innan lägerstarten.
Är det något Du undrar över så tveka inte, hör av Dig till någon i ungdomskommittén.

I år är lägret indelat i 3 grupper men största delen av lägret utförs

gemensamt. Grupperna är följande:

Grupp 1:

Målet är att upptäcka havet o sjösport på ett lekfullt vis. Du lär Dig grunderna i segling o köra motorbåt samt hur man färdas säkert till sjöss.

Grupp 2:

Målet är att ta "Rorsmansmärket", dvs grunderna i att manövrera segelbåt o motorbåt, navigation, sjösäkerhet och nödsituationer till sjöss.

Grupp 3:

Miniledare (ca 15 år) utses av ungdomskommittén, ring mer för information eller intresseanmälan.

Grupp 1 o 2:

Grupp 3:

För att kunna anmäla sig till lägret måste kunna simma minst 50 meter samt kunna sova hemifrån under en veckas tid.

Din båtklubb har ansökningshandlingar för Dig.
Går att beställa via e-post men finns även här.
Ansökningen skall skickas till BBF:s kansli senast den 31 maj.
Missa inte tillfället att vara med.

Deltagarförteckning finns här.

Tfn ledare:0707689680 till Ejnar Andersson, 0768328333 till Christopher Haraldsson o 0705637411 till Kim Widell

BBF:s ungdomskommitté. 0455-80390( tfnsvar)

E-post: blekinge.batforbund@telia.com